Anpassad sökning

torsdag 3 juli 2008

ÄNNU varmare


Nu är jag varmare, fast på ett annat sätt än i mitt förra inlägg.

Jag har suttit utanför kontoret, i stekande hetta och läst ut en bok. Boken heter "Swing it" av Linda Unnhem.


Jag och min "bästis" (om man får säga så när man är 26? Det kanske heter "väninna" nu?) bestämde oss för att resa till Göteborg för några veckor sedan. Vi kände oss lite snåla, så vi bokade ett reguljärt SJ tåg från Stockholm till Göteborg. Ni vet, ett tåg som stannar på PRECIS varje liten hållplats along the way. Inte bara att resan skulle ta 5 timmar, vi lyckades även pinka in den dittills varmaste dagen på hela året.

Tåget var knökfullt och jag svär på att det kändes precis som att sitta på ett indiskt tåg (och JA, det luktade boskap i vagnen) sånär som på att saknaden av smala indier hängde i klasar från vagnens plåtröda utsida. Dessutom var vi tvungna att åka baklänges hela vägen.


Mitt i all kaos tar min "väninna" fram en damtidning med tillhörande pocketbok. Hon slänger ett halvt öga på boken och frågar sedan:

- Vill du ha denna?

Jag kollar på den. Den är ganska tunn. Jag har en massa annat läsbart och tittbart med mig, men bläddrar upp första sidan och läser den.


Jag har nämligen en regel att jag ALDRIG läser på baksidan av en bok, och har den inte fångat mig innan andra kapitlet är slut så läser jag inte den mer.


Jag läser förstasidan. och andra sidan. och tredje. plötsligt är jag på kapitel 7. Grym bok!


Tågresan gick lite lättare sedan. Och nu har jag läst ut "Swing it" och kan rekommendera den!


Men det är inte därför jag är varm.

Nu kanske jag skriver något som kan verka upprörande, när man är svensk och allt, men jag är inte så förtjust i sommaren!


Så, nu har jag sagt det i alla fall.


Jag gillar det gröna, och när solen värmer lite lagom, och när det luktar varm asfalt. Men inte så mycket mer.

Jag blir så lätt överhettad. Jag gillar inte att visa mitt vita späck i små sommarkläder och jag blir inte brun så himla fort. (Dessutom har jag hört att man får rynkor om man solar)

Och HUR KUL är det att sitta inne på ett kontor och se himlens djupblå färg genom en välputsad ruta på tredje våningen? Nä, just det!


jag gillar våren och hösten. På våren är det så vackert med alla näpna små knoppar och alla är så glada - men man måste fortfarande ha heltäckande kläder på sig. Och på hösten blir det ju riktigt snyggt ute - så länge det inte blåser. Jag är nog lite fussy när det gäller det perfekta vädret.


Jag låter mitt resonemang vila här. Så jag inte blir lynchad. För är man svensk och det är soligt ute, då måste man "passa på"


Jag hatar att "passa på"

Inga kommentarer: