Anpassad sökning

måndag 28 juli 2008

fim+bok+serie

There will be blood
Film. 300 timmar lång. Daniel Day-Lewis fick en oscar för bästa manliga skådis.

Ok. Filmen utspelar sig tidigt 1900 tal. Plainwiev (Day-Lewis) är en oljenubbe som har fattat att olja är the shit och vill tjäna mycke stålars. Han tar hand om en liten kille vars pappa dör tragiskt. Plainwiev får tips om att i Kalifornien finns det en massa olja så han sticker dit och borrar. han blir rikare och rikare och knäppare och knäppare. sen är filmen slut.

Det händer INGENINTG. Ingen specifik twist, inget upplägg, inget hot, ingen hjälte, inga förvändningar INGENTING.

Filmen är typ 2.30 lång och efter 1.30 timme sker ett mord. Sen sker det ett vid 2.25. Sen händer ingenting alls. Lååååånga scener där ingen säger ett enda ord. Handlingen förs inte framåt alls och man måste ha ett sjukt bra öga för detaljer för att ens förstå vad som händer.

MEN Daniel Day-Lewis förtjänar verkligen en oscar för denna roll. Han förtjänar den för att han tackade ja till ett skitmanus. Men han är onekligen väldigt äcklig i sin roll och man ser i ögonen på honom att han blir knäppare hela tiden.

Mari Jungstedt - Den du inte ser
bok, massa sidor. pocketversionen.

Det är rätt skönt när alla gratis nyhetstidningar har laggt av för sommaren för då kan man beta av böckerna som väller upp i hyllan. Jag fick 2 st Mari Jungstet böcker i julas och nu har jag äntligen tid att läsa dem.

Böckerna är fristående men hänger ihop. Naturligtvis började jag med den sista och kom på det i slutet av boken, men jag lade ändå ner den och började från början.

Första boken heter Den du inte ser och alla böcker utspelar sig på Gotland och med en polis, Knutas, och en journalist, Johan, i "huvudrollerna".

Mari har lite samma stil som Camilla Läckberg. Det är mord i idyll med känslostormar.

Den Du Inte Ser handlar om läskiga mord som gäckar polisen på Gotland. Ledtrådarna är få och frågorna många. Fler mord sker och alla blir förvirrade. Sedan kommer lösningen och det slutar ganska bra ändå.

Jag gillade boken trots att det lät torrt som tusan att läsa om en gammal polis och en konstig journalist. Men Mari beskriver varje karaktär på djupet så man får en bra känsla för alla deltagare. I denna får man även läsa mördarens tankar och känner att det är en mycket komplex person,

Även om jag, efter för många CSI avsnitt, ganska tidigt hade mördaren "på känn" tycker jag att boken var spännande och välskriven. Intrigen var utvecklande och inte alltför uppenbar. Skön twist och mycke blod. Me like!

Showdogs moms and dads
tv serie, kanal5

Riktigt skum reality om hundar, tänk TopDog men gånger 100. Det gicks på hundutställningar och snackades skit bakom varandras ryggar. Vet inte vad programmet gick ut på egentligen men det var riktigt maniskt. Kommer inte att se det igen. Jag gillar inte ens hundar. Jag är en kattmänniska!! CATS FOREVER!!! MJAU!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tog mig nyss i kragen och recenserade THERE WILL BE BLOOD i min blogg. Jag är väl inte lika överväldigad som alla andra kritiker...