Anpassad sökning

måndag 7 juli 2008

Ficka!

Eller "pocket". Som i Pocketbok.

När Metro och City (gratismorgontidningarna) har tagit sommarlov blir det lite lagom panik bland tunnelbaneresenärerna. Vad ska man nu göra för att kunna ignorera alla andra i vagnen sådär som svenskar gör? (Tackocklåv)

Det dröjde ca en vecka. Sedan komm Pockeinvarsionen!

Överallt ser man männsikor som han näsan långt ner i en "pocket". Omslagen är färgganna och mjuka, men varför det heter pocket förstår jag inte. Jag tror inte att jag har några fickor som är stora nog att stoppa ner en hel bok i.

Men iallafall. Jag tycker det är lite roligt att det är fler än jag som hela tiden måste ha en orsak att tänka på någoniting annat än sitt egna trista liv. En Ipod, en mobil, en bok.

Vadsomhellst som gör att man inte tänker själv på vem man är eller vad man gör.

Har vi så tråkiga liv? Eller är det bara en möjlighet att i vårt tidspressande samhälle få en chans till "egenvård".

Där, på tunnelbanans slitna säte, mellan en barnfamilj och en farbror som hostar och luktar illa. Där kan jag finna mitt egna paradis mellan raderna på en mjuk bok som kallas pocket.

Inga kommentarer: