Anpassad sökning

tisdag 26 augusti 2008

Tojofräsan i näsan och TV-TABLÅ!

Det kommer en tid varje år då man inser att "nu är det roliga över, nu ska vi slita ont". Min tid har nog kommit nu. Eller så har jag bara sprutande PMS?

Men nu är hösten snart här. Även om det bara är i slutet av augusti så känns det så. Tunnelbanevagnarna är proppade, det finns inga rena kaffekoppar kvar på jobbet, det stoltseras med nyinköpta höstjackor och det börjar så smått hostas och snörvlas överallt.

Missförstå mig inte, jag älskar hösten! Det är fortfarande fint väder ute, men man får "täcka" kroppen med kläder istället för att visa sina inte-alls-sommarbruna armar och ben i linnen och kjolar.

Någonting som occkså är toppen på hösten är ju såklart TV-TABLÅN!!
Detta år kommer en massa coola serier att starta!
Kolla här, jag ska göra en snabb översikt på vad jag ska se, vad jag funderar på om det är bra överhuvudtaget, och vad jag tycker ni ska se:

SVT1.
Tell me you love me
Tre par brottas med olika realtionsproblem och går alla till samma terapeut. Dramaserie från HBO som uppmärksammats för sina många och realistiska sexscener. Verkar konstig och bra. HBO gör ju bra skit för det mesta.

SVT2.
Kommer ni ihåg typ första eller andra Robinson? När SVT hade det och det faktiskt var bra? "Sveriges första dokusåpa" och "mobbnings-tv"?
Åsa var iallafall en av karaktärerna. Hon var bla tvungen att gå på dejt med Robinson-Robban. Nu ska hon göra karriär som doktor i programmet "Dr Åsa".
"Robinson-Åsa Vilbäck leder ett 'medicinskt Hjärnkontoret för vuxna'" är beskrivningen på programmet.
Jag gillar Hjärnkontoret och jag är vuxen. Jag ska KANSKE ge detta en chans.

TV3
SOS Familj
Familjer som har hamnat i kaos och behöver någon som hjälper dem ur krisen får hjälp av en psykolog eller liknande. Har vi inte sett detta förr tusen gånger? Är inte DETTA mobbningsTV? hänga ut trasiga familjer OCH barnen framförallt endast för att underhålla?
Sånnahär program måste göras med sjukt mycket takt och ton för att det ska bli ens ok...

Generation Fett
Svenskproducerad dokumentärserie som reser ut i världen för att skildra människor med viktproblematik.
Vänta? Har vi inte sett DETTA OCKSÅ FÖRUT? Hur många gånger som hellst? Visst, det är ju intressant och så vidare, och visst, kul med svenskproducerat. Men hur mycket mer måste vi gnuggas med fett för att det ska räcka? va? Tv3? Ni har ju monopol på fettisprogrammen? (Men jag kommer säkerligen ändå att kolla...varje vecka)

Tv4
Tv4 raddar upp med en rad dyra produktioner. Flipp eller flopp?

Stjärnor på is
"Kända svenskar ska tävla i konståkning, tänk "Let´s dance" på is. Carolina Gynning och Carina Berg är programledare."
Bra programledare och spännande koncept....kanske?

Oskyldigt dömd
"Mikael Persbrandt, Helena af Sandeberg och Marie Richardson i Fyrans stora dramasatsning under hösten. Under tolv lördagar ska professor Markus Haglund och några juridikstuderande söka sanningen bakom brottsfall där de misstänker att de straffade är oskyldigt dömda."
Har inte detta också gått i några versioner innan? Nu kommer jag inte ihåg vad de programmet hette men man skulle avgöra om en person var skyldig eller inte. Persbrant gillar jag inte alls. Vi får se om jag kollar.

Bröllopsform
"Reality-program där par som glidit i sär ska coachas ihop igen"
Har en bra kompis som jobbade med denna produktionen så jag kanske kollar. Sen kanske man får tips för en lättare vardag? Undrar om de tar upp problemet med en 6 åring i trotsåldern är fångad i en 26-åring med backslicks kropp? För då ska jag sitta med anteckningsblocket framme...

Matakuten
"Bert Karlsson, Melker Andersson och några andra kockar ska få skolelever att äta bätte mat, i sann Jamie Olivers-anda. Bert Karlsson ställer ansvariga för barnens mat till svars."
va? VA? VVVVVAAAAAAAAA?????

Kanal5
Vem kan slå Filip & Fredrik
"Filip och Fredrik har gett sig fan på att de kan besegra vem som helst i Sverige i tokiga man-mot-man-grenar. Ingvar Oldsberg är programledare och programmet Femmans stora helgsatsning."
Jaaa....femman kör på med underbarnen F&F. De är ju roliga, visst. Men är det inte lite bakåtsträvande?

I ditt ansikte
"Magnus Betnér ska försöka övertyga en publik som från början inte gillar honom.”
Försök övertyga mig Magnus. Du har vissa poänger men din nuna är så surmulen så jag inte orkar lyssna.

Musikmaskinen
Kändisar tävlar i musik med ledtrådar...vänta? är inte detta "så ska det låta"?

Färjan
Dokumentärsåpa om en finlandsfärja.
Vekar lite "Airport" eller snarare "Seaport". Men hallå? Findlansfärja? Kan ju inte bli annat än skitbra. Men jag kan inte undvika att i mitt huvud höra: dum dudududududum dududududum... (Rederiets intro)

Världens härligaste män
"Ann Söderlund undersöker det motsatta könet."
Jag gillar Ann och jag gillar det motsatta könet. Får se vad detta kan bli.

Lilla landet lagom
"Josephine Bornebush, Henrik Dorsin, Henrik Hjelt och Sissela Benn åker riket runt i nyproducerad nyhetssatir."
Snygga och roliga människor. Kan bli kul, kan bli otroligt patetiskt (som vissa inslag av Grotesko tyvärr blev)

F-word
"Gordon Ramseys sa "fuck" 80 gåmger i ett avsnitt." Nu ställs han till svars.
Ingen aning om vad detta handlar om men jag tror inte det finns någon som har så mycket självförtroende, arrogans och briljans som Ramsey.

Fringe
"Arkiv X" möter "Lost". Handlingen tar avstamp i New York där ett flygplan med bara döda ombord, landar"
låter ju HUR bra som hellst! Fatta coolt!
..men jag trodde "fringe" betydde "lugg"?

Alltså, en riktigt bra höst att se fram emot! =)

Källa: Annah Björk, stockholm City

Inga kommentarer: