Anpassad sökning

måndag 18 augusti 2008

John Ajvide Lindqvist

John Ajvide Lindqvist är Sveriges i särklass bästa författare. Tycker jag. Just nu.

Han har den sjukaste fantasi jag har vart med om. Det är så konstigt, skrämmande, logiskt och ologiskt på samma gång. Och äckligt. Ofta väldigt äckligt.

Men jag gillar det. Jag gillar att äcklas och bli skrämd. Ofta så skriver han om saker som man har liksom glömt bort i allt sitt kalla resonerande som vuxen. Saker som barn har väldigt lätt att relatera till. Såsom väsen av alla de slag, troll, vampyrer och att havet i sig själv har ett eget liv, en egen tanke och en egen agenda.

John Ajvide Lindqvist har en förmåga att nå in på de platser som man alltid har sett som trygga, och göra dem till en annan värld. Så som skärgården. Vadför ont kan ske i en skärgård? Bland kobbar och ekor finns havet som en egen karaktär. Det är magiskt, men blandat med människans onska har någonting annat uppstått. Någonting man inte kan förklara. I "Människohamn" får havet en central roll och skärgården är inte längre den trygga plats som man alltid har trott.

Jag har tidigare bott i Blackeberg. Men inte 17 visste jag att det är så mycket oknytt i rörelse där. Som i "Låt den rätte komma in". Handlar om vampyrer. Vampyrer i Blackeberg? Absurt, men i John Ajvide Lindqvists värld blir det logiskt. Och sen tycker jag ju att det är kul att just jag vet hur det ser ut i Blackan. Jag har gått på stigen där mördaren stod, jag har handlat på affären där den ofrivillga vampyren upptäckte sin böjelse för blod och jag har promenerat i backen bredvid spökhuset av plåt.

Men det som man som vuxen har glömt bort, som tillexempel Troll. De finns ju inte. Jo, de finns. De finns i John Ajvide Lindqvists bok, "Pappersväggar". De ser till och med ut som oss...nästan. Tillsammans med varelser som böjer hus och bor i toaletter. Tillsammans med besatta mödrar och hur man ska hantera de odöda.

John Ajvide Lindqvists böcker känns osvenska. Han skriver det han menar och hycklar inte. Jag höll på att kräkas när jag läste om en man i djup sorg som rengör en toalett med sin tunga. Beskrivningen av detta moment vill jag inte skriva här, ni kan läsa om det i Människohamn.

Men läs hans böcker - bryt igenom Pappersväggarna, bjud in den Rätte och kom i Hamn! Det är helt klart värt det!


P.s Låt den rätte komma in kommer ut på bio 24 Oktober. Jag ska stå först i kön!

Från filmatiseringen av "Låt den rätte komma in"

Oskar

2 kommentarer:

Anonym sa...

tack för kommentaren i min blogg :) hmm låter ju inte så bra om du gick upp i vikt :( fråga din konsulent eller vad de kallas.. ngt ska de väl göra när de får in massor av stålar.

jag ska väl oxå gå med är det tänkt, fast ska nog börja träna först och se hur stort skillnad det ger :)

Anonym sa...

Jag ska se filmen "Låt Baretta komma in". Handlar om en snut i keps på 70-talet som låst sig ute. Han vill ju bara komma in.