Anpassad sökning

onsdag 20 augusti 2008

Den bra flickan - The Good Girl

Jag drömde en mardröm i morse...eller mardröm och mardröm. Det var det egentligen inte. Den var lite otäck bara, och konstig. Obehaglig.
Scenariot är iallafall att jag och min pojkvän var bjudna på middag till Natascha Peyre. Bara det är ju konstigt. Vad jag kommer ihåg är att hon tvingade alla att kalla henne för "Nati" och att min sambo hade en flanellskjorta på sig.
Hmm...det låter inte så otäckt, men det var det faktiskt.

Anyway. Jag vaknade och kunde absolut inte somna om, så i morse runt 06 tiden lade jag mig i min TV-soffa och slog på filmen "The good girl" (2002, Miguel Arteta).

Jennifer Aniston har huvudrollen och spelar en ung tjej som har tappat tron på livet och hoppet om att bli lycklig. Hon jobbar på en stor affär, är gift och är bara allmänt uttråkad. Tills hon möter Holden (Jake Gyllenhaal). Han är yngre men lika hopplös. De finner varandra i någon slags melankoli och inleder ett förhållande.

Filmen är sjukt bra trots att jag i början hade svårt att se mig "Rachel" nedsminkad och tråkig. Jennifers TV fejs kunde ha förstört filmen, men man kommer över det ganska snabbt för hon är en riktigt bra skådis.

Detta är en relativt lågbudgetfilm och den berättar mycket om hur människor faktiskt fungerar. Frustration, längtan, förnekelse.
Riktigt bra. Rekomenderas!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sen är ju filmen lite boring med lite boring boring och boringfyllning täckt i boring också, manus av Johan Boring. Men Jennifer är söt..

Anonym sa...

Sluta. The Good Girl är en fyra. En (http://film4fucksake.blogspot.com) härlig liten amerikansk indie med skön stämning. Jävla Vrångman. Om jag bara hade en blogg (http://film4fucksake.blogspot.com) där jag kunde spöa dig i recensioner....ååååååååååååh!!!!!
(http://film4fucksake.blogspot.com)

Chribbe sa...

Flanellskjorta! FLANELLSKJORTA!!!! FLAAAAAAANEEEEEEEEELLLSKJOOOOOORTAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH!!!!!!!