Anpassad sökning

tisdag 23 september 2008

Maria Larssons eviga ögonblick

Igår var jag ju på biopremiär. En sån RIKTIG med röd matta, skumpa och kändisar i klasor!
Här kommer ett axplock vilka som var där: Carolina Gynning (dök upp med en person klädd som en skyltdocka. Väldigt underligt och lite stört men sjukt coolt) Magnus Härenstam, Mikael Persbrant, Peter Jöback, Gudrun Schyman, Rickard Wolf, Sven Wolter (satt framför mig i bion) Sven "tack för kaffet" Melander, Andreas Lundstedt, Han som läser nyheterna på Svt (satt occkså framför mig på bion) Sarah Dawn Finer, steffo, malou von Siwerts och säkert fler som jag inte kommer på nu.

Efter filmen stod också Jan Troell på scenen och fick ta emot standing ovations!

Filmen "Maria Larssons eviga ögonblick" hade jag så sjukt mycke förutfattade meningar om. Ett svenskt drama liksom...hur bra kan det vara? Svårt, brunt och pretto? Men denna film, åh! Den var fantastisk i sin desperation!

Filmen utspelar sig under början av 1900-talet och handlar om Maria Larsson, gift med Sigfrid (Persbrant) och mor till totalt 7 barn. De lever i fattigdom men kämpar på. Sigfrid är oberäknelig och super till ofta. Maria vinner en kamera på ett lotteri. Hon tänker sälja den för att få pengar till mat och hyra, men gubben i fotobutiken lär henne istället hur man använder den och Maria får en nytändning i sitt liv. Hon har talang för det hon gör och hon får uppskattning från alla utom sin man.
Och ungefär så snurrar historien på i en fantastisk miljö (skåne). Mycket vackert foto och storyn är väl inte megaintressant men jag vill hela tiden veta hur det går för familjen. Bra skådisar, trots att jag har problem med Persbrant egentligen (tänkte som inte på att det VAR han, och det är ju bra)och bra regi. Överaskande bra och riktigt kul att detta är filmen som vi skickar till Hollywood! Rekomenderas!

Inga kommentarer: