Anpassad sökning

söndag 21 september 2008

Forts. "Kompis" del 3

Kom hem fredag efter jobbet. Hann inte mer än innanför dörren innan jag och sambon börjar tjafsa om spindeln, som den senaste veckan har bott under ett glas i hörnet på toalettgolvet.

Eftersom ingen av oss har velat ta bort den på något sätt - toapapper, hårspray, hälla ut i toan eller släppa fri (alla alternativ har vart uppe för diskussion men inget var mer lockande än att bara lämna monstret under glaset) så har monstret suttit i sin glasbur bakom tvättkorget. Mången diskussion har skett mellan mig och min mor, som erbjöd sig åka från Skellefteå till Stockholm för att plocka bort den, och mina vänner runt om i staden som har erbjudit samma sak - ALLA vill plocka bort spindeln utom den som mest rättfärdigast (?) ska göra det - MIN SAMBO.

Iallafall, fredagseftermiddagen började med en massa tjafs om spindelns vara eller icke vara. Han menar att JAG skulle ta bort den för att jag "hade påbörjat processen" och han "var den sista som kollade att den levde". Jag menade att det var HAN som skulle ta bort den, just för att JAG var den som stängde in den och därmed har gjort mitt i dena besynnerliga historia.

Man kan ju lungt säga att vi inte kom längre i den dialogen så vi hade VAF (Vård Av Förhållande = Mys och inget snusk) och gick och lade oss.
Under natten blir jag brutalt väckt många gånger av att min sambo rullar fram och tillbaka, studsar (fast han ligger ner) och gnyr i sömnen.
På morgonen frågar jag vad 17 han höll på med under natten. Han berättar att han hade en mardröm.

Drömmen: Spindeln hade tagit sig lös, men det var ohyggligt mycket större än vad den var innan. Den var en jättespindel (dock inte lika stor som en hund, men bra mycket större än den befintliga) och denna hade jag då sprungit runt i lägenheten och jagat. (När jag undrade varför han inte ens i sin egen dröm kunde ta kommandot och ta ut spindeln så erkänner han faktiskt att han var jätterädd) I drömmen får jag tag i spindelns ena ben och släpar ut den på balkongen för att släppa den fri. Men spindeln sliter sig och springer in i lägenheten igen (Det var nog under denna episod i drömen som min sambo studsar liggande i sömnen) Jag får tag i spindeln igen och släpar ut den på balkongen. Då springer min sambo fram och STÄNGER DÖRREN! Han stänger alltså ute mig och ett monster på balkongen! I verkligeneten blir jag lite förbannad här, han offrar alltså mig för sin egna säkerhet - men han hävdar att jag var helt "ok" med arrangemanget. Någontingt som jag har svårt att tro, men det är ju svårt att bevisa motsatsen.

Så, inte bara att vi har e´tt monster på toaletten, nu har odjuret tagit sig in i vårt sovrum och våra drömmar. Vi borde verkligen göra någonting åt saken. Men det är inte så lätt, senaste gången jag rörde på glaset och spindeln började löpa amok så skrek jag högt och fick lite klökningar.

Idag, söndag, har vi haft storstädning. Eller, nåja, vi har damsugit och jag har pantat flaskor. Sen har jag också gjort en "not so extreme bedroom-makeover", blev skitsnyggt. Iallafall. Efter lite städning...eller liknande...satt jag i soffan för att "ta igen mig lite". Min sambo står i duschen.

Jag hör vattnet stängas av och några sekunder senare kommer min sambo ut. Han ställer sig i hallen i sin födelsedräkt - dvs han är skitnaken. Naken och lite blöt. Det som han håller i handen har jag liksom inte upptäckt, det finns en massa annat att titta på - om ni fattar vad jag menar *blink, blink*
Men när min uppmärksamhet når föremålet i hans had stelnar jag till. Det är glaset. Den genomskinliga buren. Spindelns hem de senaste veckorna. Och det håller han i handen.

Jag: - Har du släppt ut den?????
Han: - Nja, den är död förstår du.
Jag: - Men vad har du gjort me den???
Han: - Jag spolade ner den i toaletten.

Bara sådär? Slut på historien om vår "kompis", slut på det dåliga samvetet och slut på den nattliga terrorn. Spindeln fick åka forsränning - utan båt - till den sista vilan.

Jag väljer att tro att spindelns sista vila är ett enormt fält med spindelväv, massa färdigspunna kokonger bara att sätta huggtänderna i och FOLK UTAN IKEA-GLAS!!!

Inga kommentarer: